Het boek als wapen tegen de corona

Foto: aspekt

In volle coronacrisis verscheen in een paar Vlaamse kranten een oproep van enkele auteurs om zoals in de Decamerone, een aantal verhalen samen te brengen.

Toen bleek dat er geen enkele thrillerauteur bij de samenstellers genade vond, stelde Luc De Keersmaecker voor om zelf een initiatief te nemen. Hij kreeg van Peter Franck en Hubert van Lier de nodige steun om collega’s thrillerauteurs mee in de boot te trekken. De uitgever, die het initiatief genegen was, zorgde voor Nederlandse collega’s, die graag mee aan de riemen trokken.

In De wraak van de leegte van Perry Pierik (red.) vind je elf korte verhalen van evenzoveel auteurs uit België en Nederland, waarvan er tien verhalen over de pandemie gaan, over de pandemie van aan het begin. Tien auteurs hebben hun fantasie de vrije loop laten gaan. Sommigen keken in de verre toekomst, anderen keken naar hoe het op dat moment was. Het zijn tien verschillende verhalen in evenzovele verschillende situaties. Het ene verhaal dat niet over de pandemie gaat, gaat over de Tweede Wereldoorlog waarin een gezin noodgedwongen moet onderduiken. Zoals met de meeste verhalenbundels, zijn de verhalen in De wraak van de leegte van Perry Pierik (red.) los te lezen. Je kan zelf bepalen met welk verhaal je begint, welk verhaal je daarna leest en met welk verhaal je eindigt.

 

De verhalen in De wraak van de leegte zijn verhalen waar je stuk voor stuk meteen in zit en je niet meer kan stoppen met lezen, omdat je wilt weten hoe de verhalen verder gaan en hoe de verhalen zullen eindigen.  Het zijn pakkende verhalen die je stuk voor stuk raken. Hoewel een paar verhalen naast de pandemie ook de relatie, het gezinsleven tijdens de pandemie als onderwerp hebben, zijn het verschillende verhalen. Toch zullen deze verhalen, ook buiten de pandemie om, voor een deel herkenbaar zijn voor veel mensen, omdat ze de situatie herkennen om wat voor reden dan ook. De auteurs laten goed zien wat een lockdown, een pandemie met relaties kan doen. Ook laat een verhaal goed zien wat geld met mensen doet, wat mensen al niet doen voor geld en ten koste van wat. Hetzelfde verhaal laat zien hoe blind liefde kan zijn voor een ander waardoor de bedoelingen van de ander niet meer gezien worden. Tegelijkertijd is het een verhaal dat momenteel heel erg actueel is en dan heb ik het niet over wat men doet voor geld.

 

In De wraak van de leegte  zijn de spanningen in de verhalen goed opgebouwd, zo te verder je komt in de meeste verhalen, zo te meer je op je nagels gaat bijten van de spanning. Elk verhaal is zo opgebouwd, dat het nergens voorspelbaar is. Steeds als je een vermoeden hebt hoe een verhaal verder zal gaan, krijgt het een wending die je niet zag aankomen. Alleen het eerste verhaal eindigt zoals je tegen het einde vermoedt, maar dat is niet erg, datgene wat gebeurd en waardoor het komt, is al erg genoeg. Sommige verhalen eindigen totaal anders dan je verwacht, zoals bijvoorbeeld het derde verhaal waar je wat anders verwacht in de kofferbak. De auteurs hebben zich stuk voor stuk goed ingeleefd in de diverse personen. Je voelt de gevoelens van de personen, je hebt het gevoel dat erbij bent, het allemaal meemaakt vanaf de zijkant. Daarnaast zijn de verhalen stuk voor stuk beeldend geschreven. Soms moet je lachen om bepaalde stukjes, zoals bijvoorbeeld om het stukje in een verhaal waarin een vrouw op haar sterfbed aan een bisschop tot in details vertelt over een uitspatting die ze in het verleden had met een werkman.

Kortom; In De wraak van de leegte  staan elf verschillende pakkende verhalen. Tien verhalen gaan over de pandemie en één verhaal gaat over de Tweede Wereldoorlog. Het zijn verhalen die anders verlopen en anders eindigen dan je verwacht. Het zijn verhalen die vol spanning zitten, waardoor je alleen nog maar verder wilt lezen om te weten te komen hoe de verhalen zullen eindigen.

Ann’s boekenblog

Cookieinstellingen